luni, 9 februarie 2009

Demagogie

Un parlementar iese din sala de sedinte si face cativa pasi, dezmortindu-si oasele. Un alt parlamentar se apropie din sens opus, intinzandu-se si cascand. Primul il intreaba:

-Ce? Nici tu n-ai somn?


Cu bancul asta pot denumi o intreaga sectiune de articole si chiar un intreg segment de oameni... Azi, la facultate, am asistat la o noua perla a sistemului educational: un coleg se prezinta la examen si il intreaba pe profesor daca e pe lista celor ce pot da testul. Cel din urma cauta numele colegului meu si-i zice: "Nu esti aici. N-ai note, prezenta..." Uimit, acesta ii spune ca, intr-adevar, nu a dat lucrarile din timpul semestrului dar a fost ascultat de profesorul de seminar si notat corespunzator. Profesorul ii arata foaia si-i zice: "Nu e nici o nota aici si chiar de le-as trece eu cu pixul, D. (nu dam nume) nu ar fi de acord. Nu vreau sa spuna ca iau spaga." Colegul meu, resemnat, ii multumeste si iese.

Cat de comica e situatia? In fapt, comandor D. este frustrat ca nu este el cel ce ia spaga, nefiind nici profesor de curs, nici de seminar, ci coordonator. In mod normal s-ar comporta civilizat si omeneste cu un student care a fost plecat in practica peste mari si oceane, dar nefiind cursul lui, n-are acces direct la salariul amaratului. Am multi colegi care isi platesc examenele din banii pe care ii fac in voiaje si se roaga si bat din coada la usa vreunui sef de catedra, doar-doar sa ii lase sa dea examenul si sa termine.

Suntem in ultimul an si, pe cat sunt unii de intelegatori si umani, pe-atat sunt altii de incapatanati, spagagii sau, pur si simplu, rau-voitori. Nu conteaza ca materia respectiva este exact aceeasi pe care am studiat-o anul precedent. In doua semestre. Identica. Nu, trebuie sa acordam atentie deplina si sa aratam interes pentru viitoarea si actuala meserie care nu necesita nici 5% din informatia primita in Academie. Sunt N profesori care predau la aceeasi catedra, aceeasi materie in ani diferiti, dar cine-si mai bate capul cu asta...?

O alta experienta tragi-comica am trait cu profesorul de politologie. Daca te intrebi ce e aia, iti spun eu: stiinta ce studiaza fenomenul politic, ideologii, partide si alte chestii nasoale... Daca te intrebi de ce studiez eu asta in Academia Navala, vei ramane doar cu intrebarea, fiindca nici eu nu m-am prins inca. Ce-are coada vacii cu stampila comandantului, dracu' stie. Si totusi cerintele pentru examenul in cauza sunt urmatoarele: doua teste semi-grila, prezenta 80% + referat despre un subiect dat (gen "Autoritate. Legitimitate. Legalitate."). M-am prezentat la examen, cu toate rezolvate - la primul test am fost singurul din an care a luat 10 - dar fara prezenta si cel de-al doilea test dat. M-am mai strecurat pe la un curs si un seminar, in rest pauza... Pentru ca nu aveam a doua nota, profesorul a acceptat sa ma testeze in zilele urmatoare colocviului. M-am prezentat pus la punct chiar a doua zi (aparand intre timp posibilitatea unei scurte vacante la munte), si l-am rugat sa-mi dea lucrarea, daca si unde poate. Spre surprinderea mea, mai ales dupa ce mi-am aruncat tot sarmul si politetea in joc, am fost refuzat brutal; a doua zi, cand am fost chemat (ratand binenteles escapada), am fost acuzat ca am dat un "ultimatum": "Cum, dom' comandant, sa-mi ordoni mie sa te testez acum fiindca maine nu poti? Adica ce? E interesul meu?". M-am balbait in scuze repetate, incercand sa inteleg in ce moment am trecut de la rugaminte la comanda, dar memoria nu a vrut sa coopereze. Un 7 mai tarziu si cateva zile, un coleg imi marturiseste urmatoarea chestie: "Nici eu nu am avut prezenta dar mie imi trece nota din test acum, nu in aprilie. Nici nu m-a mai chemat. Ce i-am zis? I-am raspuns in gluma: haideti, dom' profesor - e ultimul an. Stam si noi mai relaxati..."

In ce lume scrantita traim, daca atunci cand esti politicos si amabil esti luat de fraier si asaltat, iar cand raspunzi in sictir si la misto ai succes? Nu inteleg unde, pe parcurs, s-a stricat intreg sistemul meu de valori. Sau intreg sistemul lor de valori... Oricum, data viitoare stiu ce fac: ii trag o flegma in freza profesorului, imi desfac slitul si mi-o trantesc pe catedra: "Fraiere, daca nu ma treci, te bat cu ea peste gura! Ce?! Comentezi?!"

P.S. Despre personajul din clip, un articol special in curand.

2 comentarii:

Anonim spunea...

s-au prins ca aveti sanse la Presedintie :P si deh.. sa nu fiti prinsi nepregatiti ;)

D.

Tomcat83 spunea...

Sa stii ca asta era! Gata! Pana aici! CLAR nu-l mai votez pe Basescu! ...de dragul generatiilor ce vor veni. Daca nu ne pleaca toti profesorii...