joi, 2 august 2012

Moralitate vs. Moral

Pentru tine, ce inseamna "moralitate"? Cat te tine rezervorul cognitiv al subconstientului? Trebuie sa te intrebi, macar o data, cum reusesc altii sa faca fata presiunii mediatice. Fie ca e vorba despre animale, poluare, copii chinuiti, proiecte artistice sau sociale, proteste politice, eu unul ma simt afectat de fiecare data si cred ca am ajuns in punctul in care nu mai intra. De fapt, sunt sigur ca prea-plinul s-a produs deja, iar acum rezervorul impinge inapoi informatia, abuzand de indiferenta.

Azi-noapte am vazut o fotografie pe Facebook: o fetita bolnava de cancer, pentru care fiecare Share aduna teoretic niste centi in contul dedicat tratamentului. Orice om normal ar fi reactionat imediat cu un click, dar eu nu am putut; ma consider un om groaznic fiindca, in loc sa dau poza mai departe, ochiul si creierul meu au observat faptul ca mesajul (de sub foto) era scris gresit. "De ce mama dracu' n-au putut sa scrie corect? Daca tot vrei sa faci ceva bun, macar fa-l ca lumea!" - asta am gandit. In mine, o parte dominanta a devenit ireversibil revoltata, deranjata. Poate-s inuman, poate apatic, poate dictia conteaza mai mult decat ideea, dar ma macina aceasta indiferenta, de cealalta parte a mesajulului. De ce sa nu faci subiectul cunoscut in cel mai bun mod posibil?


Pe de alta parte, nu cred ca intr-un astfel de caz, Facebook contorizeaza Share-uri cand vine vorba despre viata unui om. Mi se zbarleste pielea pe mine, gandidu-ma ca la asta s-a ajuns! Sa tii viata unui om in balanta bunavointei populatiei dintr-o retea de socializare?

Sunt pentru promovare. Sa stii este intotdeauna mai bine decat sa nu stii. Sau gresesc...? Este bine sa stii, dar, in acelasi timp, sa constientizezi limpede ca nu poti face nimic? Lasam saracul suflet la o parte - hai sa vorbim despre tigrul bengalez pentru o secunda. Sau despre alte specii pe cale de disparitie. Sau chiar despre brutalitatea cu care sunt omorati cainii in Asia! ...Ok, stiu. Am vazut fotografiile. Si? Si nimic! Da mai departe. Ca sa ce? Sa amarasc si alti oameni...?

Pana la urma, la asta se rezuma totul. Facem "awareness". Sinonim cu "necajim niste prieteni / rude / cunoscuti". Imi pare rau, draga Facebook si iubite internet, dar astazi apar ignoranta. Iar tu, stimate Share-uitor, iarta-ma si crede-ma: in viata fiecarui om, mai ales daca este roman, exista deja destula amaraciune si frustrare. Stim deja ca nu putem schimba lucrurile astea, dar incercam sa reparam micile probleme cu care avem contact direct. Macar unii dintre noi...



Niciun comentariu: