vineri, 7 iunie 2013

Te bate vocabularul! Ep. 1

Dragi cercopiteci urbani,

Azi e vineri și nu mai citește nici dracu' nimic. Poate doar ceva B-24-gen să știe pe unde-o arde diseară. Eu recomand acasă, cu geamurile închise, că e vară și intră fumul la vecinu', și te trezești cu el la ușă că de ce fumezi iarba fără el. Și tre' să-i dai, că altfel cheamă poliția. Deci fiindcă dară n-am chef de scris mult, inagurăm împreună aici primul episod din “Te bate vocabularul!”

"Decât" este cel mai îngust, ultrafolosit, fecalifer cuvânt din dicționarul vostru. Vă zic eu că decât știu. Ceea ce nu înțeleg este de ce doar de doi ani încoace e în trend. Foarte posibil să fi evoluat ca mizeria numărul 2 și anume "nu se merită", o altă dejecție apărută printr-o parcare de tiruri sau ceva bazar de cartier, și megautilizată atât de ironic că a devenit comun acceptată. Să fim clari: când zici o dată, de două ori, se înțelege că îți bați pula de ăia cu limbă de stejar; când o folosești mai tot timpul și fără ton sarcastic, nu mai e ironic, ci doar cretin.

Fiindcă mai avem și câte-un exemplar de patriot pe-aici care are impresia că a te naște român e o realizare personală de care să te simți mândru, și nu e la fel de idiot ca și a te mândri că esti înalt sau că mă-ta face mămăligă bună sau că te cheamă Georgescu, o să-mi cobor pentru câteva clipe, prin benevolența ce mă caracterizează, privirea către el. De la Andrei citire!

Pițifelnice! Că ești naționalist de ocazie, vomitac de Facebook la câte-o revoltă sau zgudui pancarta ca pe mutu’ în orele de program, află de la mine: singura ta datorie, pe care-ar trebui s-o sfințești ca pe peștele de sticlă de pe teveu și mileurile bunică-tii, este să-ți vorbești limba corect, dacă tot ragi pe-un perete sau altul ca pedofilul la petrecerea de bun venit în pârnaie.

Când s-a autosesizat febeu’ și s-au ultragiat patrioții că-n eleva Sabina arde dragostea de țară mai tare ca Slipknot în Catedrala Neamului, toți internauții rumegători de șaoarme au sărit să-i apere cauza. Și nu zic că țin cu ungurii, că orice-ai zice, nu mi se pare normal să arborezi drapelul altei țări pe o institutie de stat. Da’ să empatizez cu cefalopodul care nici măcar nu stă acolo și nici n-a călcat vreodată-n Harghita sau Covansa? Care nici măcar nu vrea să știe de situație si doar a intrat fiindcă decât “să le rupem capu’ la bozgori”? Nu. Îmi iau niște semințe (să simt atmosfera) și vă trolez de pe margine pe toți.

Hai că n-o mai lungesc. Deci “decât”, mă redușilor, se folosește numai cu NEGAȚIE. Și na-vă și exemplu, că sunteți prea proști să înțelegeți doar din teorie:

Repetați după mine. Ca mine, adică forma corectă: “Nu am făcut decât mult zgomot pe Facebook fiindcă nu sunt decât un handi cu fruntea îngustă și vreau s-o babardesc pe Sabina.”

Ca voi, adică forma retardă: “Am făcut decât o baie luna asta, fiindcă am auzit că decât gheii se spală mai des d-atât.”

Variante ajutătoare pentru ăia care cred că dicționar nu au decât tocilarii: cuvântul “decât’, pe care voi îl folosiți des, prost și inutil, cam ca pe tabletele alea de căcat pe care jucați NeFeSe, se poate înlocui FĂRĂ NEGAȚIE cu “doar” și “numai”. Exemple:

“Am decât un coi” devine “Am numai un coi.” Corect. Atâta ai.

sau

“Am postat decât o poză, că mi-a murit aifonu’” devine “Am postat doar o poză fiindcă am un telefon bășinos, care nu face banii, dar mă face mai cul.”

Hai, gata, că m-am plictisit. Marș în oraș și nu mai frecați pisica pe net că a venit căldura și nu mai aveți scuză. Care apreciază, să bea un Radler și pentru mine. Ne vedem luni.

Niciun comentariu: